viernes, 25 de marzo de 2011

24 de Març


 Avui, en començar la classe hem fet un recordatori al que va ser la sessió anterior, i en petits grups hem exposat el que pensem que calia remarcar, sempre positivament, del que ens va explicar en Bernat Joan.

El nostre grup ha extret els següents conceptes:
-         per aprendre cal tenir voluntat, ja que compte més l’actitud que les capacitats de cadascú.
-         Les situacions sociolingüístiques no es poden extreure de la història, i Eivissa no n’és una excepció. La situació en que ens trobem és conseqüència del transcurs de la història.
-         Aprendre sempre és positiu, ampliar les possibilitats és afavoridor. Ens ha explicat perquè deixar triar és limitar-nos.
-         El respecte als demés fa que una societat pugui conviure pacíficament encara que la cultura, la llengua, la procedència, etc. dels seus habitants sigui diversa. Mitjançant aquest respecte podrem aconseguir una societat potent i normalitzada.
-         També ens ha parlat de la possible pèrdua de l’eivissenc, ens ha intentat conscienciar de tot el que això comportaria per a nosaltres, ja que perdre una llengua és perdre una part de la cultura, i no hauríem de permetre que això succeís.

Els altres grups també ens han dit el que varen extreure positiu de la visita de Bernat. En general, s’ha dit  que és un home que separa política d’humor amb molt bon humor (com a l’exemple d’Ucraïna), que accepta bé les crítiques, a més explica bé els contextos històrics, i ajuda als alumnes a aprendre donant-los eines per adquirir els coneixements, no només respostes concretes.  És un home que coneix molt bé la situació històrico-política d’Eivissa i sap transmetre clarament els seus coneixements.

A més de treballar en la sessió de’n Bernat Joan, hem fet una pluja d’idees per tal de arribar a saber què és el PALIC (que anteriorment havíem llegit cadascú de nosaltres pel nostre compte). Hem trobat que hi ha molt poc per els alumnes d’infantil, quasi tot és refereix als nins de 6 anys endavant.
En els plans d’acollida, s’hi ha d’implicar tota la comunitat educativa, no tant sols els mestres. S’ha de tenir en compte la procedència dels nens, a més de tenir  SEMPRE bona actitud cap allò nou, implicant a les famílies en el procés.
Es poden adoptar diferents mètodes, no n’hi ha un d’exclusiu.
Per portar a terme el PALIC hem de preocupar-nos de conèixer trets característics de les llengües dels nouvinguts.
Per aprofundir més, el pròxim dijous tindrem a la Iolanda Bonet que ens explicarà bé el PALIC.

Per acabar la sessió, hem treballat el llibre L’acollida, de Francesc Carbonell.  L’acollida és una actitud humana intrínseca al mitjà educatiu: s’ha de donar a l’ensenyament i ha de presidir un conjunt d’estratègies educatives i d’acollida per afavorir la integració.
Quan parlem d’acollida, l’aprenentatge de les llengües és bàsic. Una persona no aprèn sinó es sent acompanyada i a gust. S’ha de fomentar l’autoestima.
Per ensenyar, és molt important creure el que ensenyem.

L’objectiu de l’acollida és garantir la igualtat en el domini de les competències instrumentals bàsiques.
És important el desenvolupament d’unes pràctiques formatives i informatives sobretot per ajudar a desenvolupar l’autonomia dels que arriben. Ha de ser més una actitud que no un protocol; actitud sempre acompanyada de pràctiques formatives i informatives.

L’acollida no consisteix només en tolerar, sinó en acceptar, acceptar que hi ha un conflicte i no donar-li més importància de la que té.

I per últim, hem de saber que l’actitud d’acollida ha de ser sempre generosa, no hi ha que treballar individualment, sinó en conjunt, per tal d’ajudar al nen a integrar-se.

Per acabar la classe, la Helena ens ha llegit un fragment de l’obra de Ben Jelloum, que es troba al llibre L’acollida, on el personatge principal és un personatge femení que explica les sensacions d’un nouvingut.


Què he après? He aprés què és el PALIC i què s’ha de tenir en compte a l’hora de portar a terme l’acollida.

No hay comentarios:

Publicar un comentario